Hoe dagelijkse polls de kennisdeling stimuleert binnen Kabisa

Marciano Schildmeijer

Consultant / Developer

Bij Kabisa is de passie voor software development een drijvende kracht voor de dingen die wij doen. Dit komt tot uiting in onze toewijding aan kennisdeling, één van de kernwaardes die we nastreven middels verschillende innovatieve initiatieven.

We schrijven bijvoorbeeld blogs (zoals deze!), organiseren jaarlijkse Codecations, tot het bijwonen en organiseren van meetups, en delen van onderwerpen/projecten waar we passie voor hebben in ons Slack kanaal (#lolcode) of middels “lunch & learns”. 

Guilds

Daarnaast hebben we bij Kabisa ook “Guilds” opgericht, groepen die zich specifiek richten op een interessegebied. Denk hierbij aan front-end, backend, agile, ux/ui, mobile en architecture. Aanvullend hebben we voor elke guild een “learning journey” ontwikkeld die leren en kennisdeling bevorderd. 

Polls

Sinds een jaar is er vanuit de front-end guild nog een initiatief bijgekomen, namelijk “polls”, een concept waar educatie en fun dagelijks op een laagdrempelige manier gedeeld worden. Een combinatie tussen onderwerpen onderzoeken, kennis testen en inzichten vergaren van elkaar. 

Het mes snijdt aan twee kanten

Wij zijn vakspecialisten en we willen onze vakkennis altijd bijhouden, maar we weten ook dat dat niet altijd makkelijk is.

Leren binnen een informele sfeer zorgt ervoor dat het “fun-gehalte” stijgt, waardoor leren een stuk leuker en makkelijker is. Dit inspireerde mij tot het idee van het introduceren van polls. Om dit te bewerkstelligen hebben we gamification, competitie en een beetje amusement verpakt in een stukje kennisdeling. Met vragen over parate kennis of een stukje onderzoek over een bepaald onderwerp, ben ik begonnen met het opstellen van een aantal polls. Al snel had ik een handjevol polls bij elkaar die ik dagelijks via ons Slack kanaal verspreidde met behulp van Google Forms.

Dit initiatief werd in korte tijd goed ontvangen en al snel waren deze dagelijkse polls niet meer weg te denken uit ons “kennisdeling beeld”. Collega’s zaten dagelijks op het puntje van hun stoel voor een nieuwe poll, werden competitief, raakten in discussie met elkaar over onderwerpen, deden nieuwe kennis op, brachten verbeteringen aan in de polls en kwamen zelfs met poll suggesties.

Gamification

Een recent voorbeeld van één van deze polls ging over een programmeertechnisch onderwerp binnen JavaScript:

Één goed antwoord

In dit geval was er maar één goed antwoord wat een x aantal punten oplevert voor de speler. Spelers kunnen per antwoord een maximaal aantal punten behalen, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. In het slechtste geval scoren spelers helemaal niks. Het scoresysteem uit zich momenteel in een simpel leaderboard systeem. Op dit moment zijn er 3 soorten score systemen: Scores op basis van correcte aantal polls die per “seizoen” (eens per maand) worden gereset, een all-time score op basis van correcte aantal polls en een all-time participatie score. Ook zijn er speciale awards te behalen, zoals “HTML Hobbyist” of “Const(ant) voter”. Beide zijn “awards” die je kunt verdienen door de meeste polls in een categorie (in dit geval HTML en JavaScript) te beantwoorden. Een andere is “CSS connoisseur”, een award die je kunt winnen als je de meeste CSS polls goed beantwoord hebt. Wat meer onzinnige awards zijn er ook, zoals “No hurry”, een award die te verdienen is als de speler het vaakst als laatste de polls invult. De naam van de speler wordt bij het ontvangen van de award dan ook opvallend gemarkeerd:

Naast de traditionele seizoenen, zijn er soms ook speciale score systemen per seizoen. Zo is er een score systeem waarbij iedere speler werd ingedeeld in een team. De meeste punten konden worden verdiend door als team, polls te beantwoorden. Per antwoord van een teamlid verdubbelde de score:

Momenteel liggen er nog meer plannen om meer soorten systemen te integreren. Denk hierbij aan score systemen als, time-based scores, “first to answer” scores of “streaks”, maar ook manieren om je collega’s hierin te dwarsbomen.

Ruimte voor verbetering

Naast dat er soms duidelijk onzinnige antwoorden te vinden zijn, (die spelers er proberen in te luizen) zitten er soms ook antwoorden bij die enigszins waar kunnen zijn, zonder dat ik me daar bewust van ben. Hierdoor ontstaan er dan ook interessante discussie en herzie ik de poll vraag en gaan de verdiende punten naar de juiste spelers:

Een mooi voorbeeld van hoe discussies ontstaan en hoe de vraag door betrokken collega’s verbeterd kan worden. Niet elke poll is, om een quote te gebruiken, “chef’s kiss”, en kon dan ook verbetering gebruiken.

Belangrijk voor Kabisa

De manier waarop medewerkers betrokken zijn bij de polls en andere activiteiten toont een hoge mate van betrokkenheid en motivatie. Het aanmoedigen van open kennisdeling en samenwerking middels innovatieve methodes, zoals polls, is een belangrijke bouwsteen voor onze cultuur en kernwaardes.

Co-creatie begint hier

Daag ons uit!

Organisatie
Naam
E-mailadres
Telefoon
Bericht